یادگیری سازمانی و مهارتهای یادگیری در سازمان و موانع یادگیری در آن

یادگیری سازمانی و مهارتهای یادگیری در سازمان و موانع یادگیری در آن

یادگیری سازمانی
معماری سازمان یادگیرنده
تئوری ها و مدل های سازمان یادگیرنده
تشریح مولفه های یادگیری سازمانی
توپولوژی رویكردهای مطالعه در حوزه یادگیری سازمانی
پایان نامه یادگیری سازمانی
دانلود پایان نامه یادگیری سازمانی
مهارتهای یادگیری در سازمان

رفتن به سایت اصلی

ادبیات و مبانی نظری یادگیری سازمانی

 

 

 

 

مقدمه

شروع یادگیری سازمانی مرهون توسعه تجمعی در تئوری های مختلف مدیریت مانند آدام اسمیت، تیلور، منحنی یادگیری و غیره است (Templeton et al., 2002). مفهوم یادگیری سازمانی به سال 1900 میلادی هنگامی که فردریک تیلور[1] موضوع انتقال یادگیری به دیگر کارکنان را برای افزایش کارایی و بهبود سازمان مطرح کرد، برمی گردد (Yeung et al., 1992: 21). اما ریچارد سیرت[2] و جیمز مارچ[3] اولین کسانی بودند که در سال 1963 دو واژه یادگیری و سازمان را به هم متصل نموده و یادگیری را به عنوان یک پدیده سازمانی در ادبیات معرفی کردند (Templeton et al., 2002). درطی 40 سال گذشته جریانهای متعدد تحقیقاتی برای شفاف سازی مفهوم یادگیری سازمانی به وجود آمده است. این تحقیقات عمدتا متمرکز برمفهومی کردن، مدیریت، توسعه و به کارگیری یادگیری سازمانی بوده است(Templeton et al., 2002). اما با این وجود هنوز یک توافق کلی درباره مفهوم، تعریف و تئوری های یادگیری سازمانی به وجود نیامده و دانش در این حوزه نیاز یه گسترش دارد (Yeung et al., 1999).

رسیدن به یک توافق مشترک و واحد درباره تعریف یادگیری سازمانی مشکل است، زیرا اولا یادگیری سازمانی یک مفهوم چند دیسیپلینی است و از دیسیپلین های مختلفی مانند جامعه شناسی، اقتصاد صنعتی، کسب و کار، مدیریت و نوآوری تاثیر پذیرفته است (Templeton et al., 2002). ثانیا به کارگیری یادگیری سازمانی در حوزه های مختلف مانند پردازش اطلاعات، نوآوری محصول، تحول سازمانی، فرهنگ، پیاده سازی استراتژی، کیفیت و مواردی ازاین قبیل باعث شده است تا هر یک از محققان، یادگیری سازمانی را از زاویه دید خود تعریف و تفسیر نمایند(Crossan et al., 1999; Yeung et al., 1999). ثالثا در حوزه یادگیری سازمانی درباره سطح تحلیل توافق وجود ندارد (Templeton et al., 2002) و هنوز یکی از موضوعهای مهم و بحث انگیز اختلاف نظر درباره نقش افراد دریادگیری سازمانی است (Lahteenmaki et al., 2001; Bent et hal., 1999).

به علاوه موارد فوق باعث شده تا ادبیات یادگیری سازمانی دچار تکثرگرایی گردد و هر یک از مکاتب مدیریت، یادگیری سازمانی را از زاویه دید خود تعریف نمایند(Garvin, 1999: 9). برخی از مهم ترین تعریف های یادگیری سازمانی در جدول زیر ارائه شده است.

 

[1] . Fredrick Taylor

[2] . Richard Cyert

[3] .  James March

 

 

 

کلمات کلیدی:

كاركنان

عمکرد سازمان

یادگیری سازمانی

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

فصل دوم: مبانی نظری

مقدمه 13

 یادگیری سازمانی  15

2-1-2) توپولوژی رویكردهای مطالعه در حوزه یادگیری سازمانی 17

2-1-3) یادگیری فردی 18

2-1-4) یادگیری سازمانی 24

2-1-5) مهارت های یادگیری

                            2-1-5-1) تفكر سیستمی 28

                               2-1-5-2) مدلهای ذهنی 29

                            2-1-5-3)  شایستگی شخصی 29

                               2-1-5-4)یادگیری خود هدایتی 30

                               2-1-5-5)گفتمان 30

2-1-6) سازمان یادگیرنده 31

2-1-7) قابلیت یادگیری 32

2-1-8) معماری سازمان یادگیرنده 35

2-1-9) ابزارها؛ تئوری ها و مدل های سازمان یادگیرنده

2-1-10)موانع یادگیری 39

                2-1-10-1) اطلاعات اریب 39

                 2-1-10-2) خطا در تفسیر 39

                 2-1-10-3) ناتوانی در اقدام 40

                 2-1-10-4) ناتوانی كوری 40

                  2-1-10-5) ناتوانی حل سرانگشتی مسائل 40

                  2-1-10-6)  ناتوانی فقدان تنوع 40

                  2-1-10-7) ناتوانی همبستگی قوی 41

                2-1-10-8)  ناتوانی معلولیت 41

                 2-1-10-9)   ناتوانی یادگیری خرافی 41

                  2-1-10-10) ناتوانی انتشار ناكارامد 41

2-1-11)سبكهای یادگیری 42

2-1-12) مولفه های یادگیری سازمانی 44

2-1-13)تشریح مولفه های یادگیری سازمانی مورد استفاده درتحقیق براساس مدل دیانی

2-1-14) جمع بندی یادگیری سازمانی

 

2-4) پیشینه تحقیق

 

 

منابع و مآخذ 

 

 

 

 

 

 

 

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق عوامل موثر بر ارزش ویژه برند سبز

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق عوامل موثر بر ارزش ویژه برند سبز مبانی نظری عوامل موثر بر ارزش ویژه برند سبز دانلود مبانی نظری عوامل موثر بر ارزش ویژه برند سبز پیشینه تحقیق عوامل موثر بر ارزش ویژه برند سبز…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سنجش ارزش ویژه برند

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق سنجش ارزش ویژه برند مبانی نظری سنجش ارزش ویژه برند دانلود مبانی نظری سنجش ارزش ویژه برند پیشینه تحقیق سنجش ارزش ویژه برند ادبیات نظری سنجش ارزش ویژه برند فصل دوم پایان نامه سنجش ارزش…

  • پاورپوینت حسابرسی سیستم های اطلاعاتی رایانه ای

    پاورپوینت حسابرسی سیستم های اطلاعاتی رایانه ای پاورپوینت حسابرسی سیستم های اطلاعاتی رایانه ای تعریف حسابرسی انواع حسابرس مسئولیت حسابرسی داخلی انواع حسابرسی فرآیند حسابرسی رویکرد حسابرسی بر مبنای خطر رویکرد حسابرسی بر مبنای هدف حسابرسی سیستم اطلاعاتی آزمون پردازش…

  • نقش کدینگ کانال در بازدهی سیستم ‏‎OFDM‎‏

    نقش کدینگ کانال در بازدهی سیستم ‏‎OFDM‎‏ کدبرداری نرم دانلود پایان نامه کدینگ کانال دانلود پایان نامه سیستم OFDM انتشار چند مسیره بکارگیری اطلاعات کانال در کدبرداری نقش کدینگ کانال در بازدهی سیستم ‏‎OFDM‎‏ دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته…

  • پایان نامه مهندسی عمران با عنوان معرفی جامع و کامل روش تراکم دینامیکی و مقایسه آن باروش پیش بارگذاری در بهسازی خاک

    پایان نامه مهندسی عمران با عنوان معرفی جامع و کامل روش تراکم دینامیکی و مقایسه آن باروش پیش بارگذاری در بهسازی خاک تراکم دینامیکی پیش بارگذاری بهسازی خاک اصلاح زمین بهسازی خاک با روش تراکم دینامیکی بهسازی خاک با روش…

  • جهت گیری مدرن حقوق بین الملل در مقابل تجزیه طلبی با توجه به رای های دادگاه های داخلی و بین المللی

    جهت گیری مدرن حقوق بین الملل در مقابل تجزیه طلبی با توجه به رای های دادگاه های داخلی و بین المللی جدائی یک جانبه حق تعیین سرنوشت داخلی و خارجی جدائی چاره ساز حق تعیین سرنوشت و تجزیه طلبی رویکرد…

  • درخواست طلاق زن در منابع روایی معتبر مذاهب اسلامی

    درخواست طلاق زن در منابع روایی معتبر مذاهب اسلامی درخواست طلاق زن درخواست طلاق از طرف زن درخواست طلاق زن در منابع روایی تحقیق طلاق مقاله طلاق به درخواست زوجه تحقیق دانشجویی در مورد طلاق درخواست طلاق از طرف زن…

  • پرسشنامه رابطه اعتماد و اطمینان مصرف کننده با پذیرش برند

    پرسشنامه رابطه اعتماد و اطمینان مصرف کننده با پذیرش برند پرسشنامه پذیرش برند پرسشنامه رابطه اعتماد و اطمینان مصرف کننده دانلود پرسشنامه پذیرش برند پرسشنامه پذیرش برند های خرده فروشی رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه  رشته مدیریت پرسشنامه رابطه اعتماد…

  • بررسی تاثیر ساختار درآمدی شهرداری بر روند توسعه شهری

    بررسی تاثیر ساختار درآمدی شهرداری بر روند توسعه شهری روند توسعه شهری در مشهد بررسی ساختار درآمدی شهرداری مشهد سنجش سطح توسعه پایدار وضعیت پایداری توسعه شهری مشهد سطح بندی مناطق شهری مشهد سنجش سطح توسعه پایدار در مناطق شهری…

  • بررسی اصول و مبانی حاکم بر تابعیت

    بررسی اصول و مبانی حاکم بر تابعیت وضعیت تابعیت در حقوق ایران وضعیت حقوقی افراد بی تابعیت دانلود پایان نامه رشته حقوق بررسی اصول و مبانی حاکم بر تابعیت دانلود پایان نامه حقوق دانلود پایان نامه تابعیت دانلود پایان نامه…