مولفه ها و نظریه های هوش هیجانی و بررسی ارتباط آن با مفاهیم دیگر

مولفه ها و نظریه های هوش هیجانی و بررسی ارتباط آن با مفاهیم دیگر

هوش هیجانی
مولفه های هوش هیجانی
نظریه های هوش هیجانی
بررسی ارتباط هوش هیجانی با مفاهیم دیگر
پایان نامه هوش هیجانی
رابطه هوش هیجانی و سلامت
رابطه هوش هیجانی و موفقیت شغلی
كاربردهای هوش هیجانی در محیط كار

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته روانشناسی

مولفه ها و نظریه های هوش هیجانی و بررسی ارتباط آن با مفاهیم دیگر

 

 

 

 

مؤلفه های هوش هیجانی

   دانیل گلمن مؤلفه های هوش هیجانی را به شرح زیر بیان می كند: 

   1- ‌خودآگاهی: شناختن هیجان هایی كه آن را احساس می كنیم و دلیلش را نیز می دانیم. خودآگاهی، ‌آگاه بودن از حالت روانی خود و تفكرها درباره آن حالت است.

   2- خودگردانی: تعادل هیجانی را خود گردانی می نامند. گاهی از خود گردانی به معنای كنترل احساسات، عواطف و تكانش ها یاد می كنند. خود گردانی یك قابلیت زیر بنایی است كه در كنترل رفتارهای هیجانی نقش مهمی دارد.

   3 – انگیزش: به معنای مولد، ا‌ثر بخش و خلاق بودن در زمینه كاریست. انگیزش توانایی انرژی دادن به دیگران و هدایت رفتار آنان بر خلاف داشتن روحیه ضعیف را دارد. در انگیزش از هیجان ها به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف استفاده می كنیم.

   4 – همدلی: توانایی همدردی كردن با احساسات دیگران و شناخت دیدگاه آنها را همدلی می نامند. همدلی توانایی شناخت و نفوذ بر حالت هیجانی دیگران یا آگاهی نسبت به احساسات، ‌نیازها و علایق دیگران است. همدلی به معنای دیگر وارد شدن به حریم احساس دیگران است.

   5 – مهارت های ارتباطی یا اجتماعی: توانایی شناخت و همدلی با دیگران، ‌برقراری ارتباط مؤثر،‌ گوش دادن عمیق و پرسیدن سؤالات مهم،‌ تشریك مساعی،‌ مربیگری و مذاكره كردن از اجزا این مهارت محسوب می شود. به عبارتی دیگر آگاهی و شناخت نسبت به هیجان ها و احساسات دیگران،‌ مهارت گوش دادن به احساسات دیگران در زمانی است كه افراد دچار هیجان و احساسات هستند و نیاز به گوش دادن حرف های آنان را دارند (زارعان و بخشی پور، 1386).

جدول 2-1. چارچوب هوش هیجانی[1]

قابلیت فردی

خودآگاهی

1 – آگاهی هیجانی: شناخت/ درك هیجان های خود و آثار آن

2 – خود ارزیابی صحیح: شناخت/ درك نقاط قوت، ‌ضعف و محدودیت های خود

3 – خود باوری: احساس لیاقت، ‌ارزشمندی و توانمندی

خودگردانی

1 – خود كنترلی: جلوگیری از بروز اختلالات هیجانی و تكانش های موجود

2 – وظیفه شناسی: ‌پذیرش مسئولیت در قبال عملكرد فردی

3 – قابل اعتمادی:‌ حفظ معیارهای صداقت و درستكاری

4 – انطباق پذیری: انعطاف در پذیرش تغییر و كنترل آن

5 – نوآوری: سازگاری در مواجه با ایده ها، ‌راهكارها و اطلاعات جدید و بكر

انگیزش

1 – رشد گرایی: تلاش برای بهبود یا رسیدن به معیارهای برتر

2 – تعهد: همسویی با اهداف گروه یا سازمان

3 – ابتكار: آمادگی استفاده از فرصت ها

4 – خوش بینی: جدیت در رسیدن به اهداف به جای دیدن موانع و عوامل بازدارنده

همدلی

1 – شناخت/ درك دیگران: شناخت عواطف و دیدگاه دیگران و تأثیر آن در تصمیمات

2 – بالندگی دیگران: اعتقاد به رشد دیگران و تقویت توانمندی های آنها

3 – خدمت مداری: پیش بینی ،‌شناسایی و ارضاء نیازهای مشتریان

4 – هدایت تنوع: رشد فرصت ها از طریق به كارگیری افراد با فرهنگ ها و نژادهای مختلف

5 – آگاهی سیاسی: مطالعه هیجان فعلی گروه و قدرت روابط

مهارت های اجتماعی

1 – نفوذ گذاری: استفاده از فنون اثربخش برای متقاعد كردن دیگران

2 – ارتباطات: گوش دادن درست و ارسال پیامهای قابل قبول

3 – مدیریت تضاد: گفتگو و دفع مخالفت ها

4 – رهبری: تقویت روحیه و هدایت افراد گروه ها

5 – تسریع تغییر: ابتكار یا مدیریت كردن تغییر

6 – پیوند سازی: تقویت ابزارهای پیوند سازی و ارتباطی

7 – تشریك مساعی و مشاركت: كارگروهی به منظور رسیدن به اهداف مشترك

8 – ظرفیت های گروهی: ایجاد هم افزایی در گروه برای رسیدن به اهداف جمعی

 

 

[1]-  آقایار،‌ هوش هیجانی سازمانی، ‌ص 35

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

2-10- تاریخچه هوش هیجانی 8

2-11- هوش هیجانی چیست؟ 10

2-12- نظریه هایی در باب هوش 12

2-13- هیجان چیست؟ 15

2-14- فواید هیجان 19

2-15- زیان های هیجان 20

2-16- نقش هیجان ها در هوش 21

2-17- هوشبهر و هوش هیجانی 23

2-18- مؤلفه های هوش هیجانی 25

2-19- هوش هیجانی و موفقیت شغلی 28

2-20- هوش هیجانی و سلامت 29

2-21- چه كسی به هوش هیجانی (EQ) نیاز دارد؟ 31

2-22- كاربردهای هوش هیجانی در محیط كار 40

2-33- تحقیقات داخلی و خارجی انجام شده پیرامون موضوع تحقیق 44

      منابع و مأخذ 53

منابع فارسی 54

منابع انگلیسی 61

 

 

 

  • عوامل موثر در بهینه سازی سیستم بازاریابی و فروش

    عوامل موثر در بهینه سازی سیستم بازاریابی و فروش برند تجاری ارزش ویژه برند استراتژی های رقابتی سیستم بازاریابی و فروش دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی عوامل موثر در بهینه سازی سیستم بازاریابی و فروش دانلود پایان…

  • کتاب نظریه حلقه و مدول

    کتاب نظریه حلقه و مدول کتاب نظریه حلقه و مدول رفتن به سایت اصلی کتاب نظریه حلقه و مدول قسمت اول : ازصفحه1-50 قسمت دوم : ازصفحه51-100 قسمت سوم : ازصفحه101-150 قسمت چهارم : ازصفحه151-200 قسمت پنجم : ازصفحه201-239

  • مقاله رشته حسابداری با عنوان بررسی نقش حسابرسی و نظریه نمایندگی و کمک به پایه ریزی برنامه کار وسیع

    مقاله رشته حسابداری با عنوان بررسی نقش حسابرسی و نظریه نمایندگی و کمک به پایه ریزی برنامه کار وسیع نقش حسابرسی روابط نمایندگی بین سهامداران و مدیران در توسعه حسابرسی دانلود مقاله رشته حسابداری با عنوان بررسی نقش حسابرسی و…

  • فایل های pdf درس حفاظت پیشرفته در سیستم های قدرت دکتر صادقی راد

    فایل های pdf درس حفاظت پیشرفته در سیستم های قدرت دکتر صادقی راد فایل های pdf درس حفاظت پیشرفته در سیستم های قدرت دکتر صادقی راد رفتن به سایت اصلی فایل های pdf درس حفاظت پیشرفته در سیستم های قدرت…

  • نظریه های انگیزش پیشرفت تحصیلی و عوامل موثر بر آن

    نظریه های انگیزش پیشرفت تحصیلی و عوامل موثر بر آن انگیزش پیشرفت تحصیلی انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان عوامل موثر بر انگیزش پیشرفت تحصیلی تاثیر انگیزش بر پیشرفت تحصیلی رابطه انگیزش با پیشرفت تحصیلی تعریف انگیزش…

  • اکولوژی

    اکولوژی اكولوژی دانلود مقاله اكولوژی گیاه سورگوم دانلود مقاله رابطه موجودات زنده با محیط رابطه موجودات زنده با محیط كشت گیاهان به صورت مخلوط دانلود مقاله کشاورزی با عنوان اکولوژی رفتن به سایت اصلی اكولوژی   اكولوژی یعنی رابطه موجودات…

  • بازکاوی اضطراب و بحران هویت از عصر قدیم تا عصر جدید

    بازکاوی اضطراب و بحران هویت از عصر قدیم تا عصر جدید عصر اضطراب مفهوم اضطراب بازکاوی اضطراب اضطراب در قدیم اضطراب در دوران مدرن بحران هویت انسان مدرن دانلود پایان نامه اضطراب دانلود پایان نامه بحران هویت بازکاوی اضطراب و…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش عوامل حیاتی موفقیت پیاده سازی ERP

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش عوامل حیاتی موفقیت پیاده سازی ERP مبانی نظری عوامل کلیدی موفقیت پیاده سازی ERP مبانی نظری عوامل حیاتی موفقیت پیاده سازی ERP دانلود مبانی نظری پیاده سازی موفق ERP پیشینه تحقیق پیاده سازی موفق ERP…

  • فرصتهای خصوصی سازی در صنعت آب و برق و مشکلات پیش رو

    فرصتهای خصوصی سازی در صنعت آب و برق و مشکلات پیش رو خصوصی سازی مشکلات خصوصی سازی در صنعت آب و برق فرصتهای خصوصی سازی در صنعت آب و برق خصوصی سازی در صنعت آب و برق دانلود مقالات رشته…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش سازمان های مردم نهاد

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش سازمان های مردم نهاد مبانی نظری سازمان های مردم نهاد دانلود مبانی نظری سازمان های مردم نهاد پیشینه تحقیق سازمان های مردم نهاد ادبیات نظری سازمان های مردم نهاد فصل دوم پایان نامه سازمان های…