مبانی نظری بررسی ارتباط میان تولید ناب و کارکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی

مبانی نظری بررسی ارتباط میان تولید ناب و کارکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی

توسعه تفكر ناب
اصول تولید ناب
مكانیزم های اجرای تولید ناب
مدل های تولید ناب
رابطه بین تولید ناب و عملکرد
مبانی نظری رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت ها
مبانی نظری رابطه بین تولید ناب و عملکرد
مبانی نظری تولید ناب

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی 

ارتباط میان تولید ناب و کارکرد بازرگانی شرکتهای تولید استان گیلان

 

 

 

 

چکیده 

تحقیق حاضر در پی بررسی رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان است تا از این طریق امکان کمک به بخش تولید کشور و استان در راستای تدوین استراتژی های مناسب در جهت بهبود عملکرد به ویژه در حوزه بازرگانی با نظر به اصول تولید ناب را فراهم نماید. تحقیق حاضر از نظر اجرا از نوع توصیفی شاخه همبستگی است. همچنین جامعه آماری، کلیه شرکت های تولیدی استان گیلان (با بیش از 20 پرسنل) می باشد که بر اساس آمارها در حدود 340 مورد برآورد گردیدند، جهت برآورد میزان حجم نمونه، از جدول مورگان و کرجسی استفاده شد، که بر این اساس حجم جامعه نمونه 181 شرکت محاسبه گردید.

 

 ابزار سنجش و اندازه گیری در تحقیق حاضر پرسشنامه بوده و جهت بررسی پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. ضمن آن که روایی پرسشنامه نیز از طریق مشورت با اساتید و صاحب نظران مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت توصیف متغیرهای تحقیق از شاخص های توصیفی نظیر فراوانی، درصد، میانگین، میانگین وزنی، انحراف معیار، واریانس و برای اثبات یا رد فرضیه ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تک متغیره استفاده شد. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که بین میزان اجرای تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت معنادار است. ضمن آن که رابطه بین ابعاد تولید ناب در بخش های بهبود مستمر، میزان نواقص، تولید بهنگام، تیم های چند وظیفه ای، عدم تمرکز، یکپارچگی وظایف و سامانه های اطلاعاتی عمودی با عملکرد بازرگانی شرکت های تولید استان گیلان نیز مثبت معنادار است. هم چنین بین ابعاد حذف اتلاف و سامانه تولید کششی تولید ناب با عملکرد بازرگانی شرکت های تولید استان گیلان رابطه مثبتی وجود ندارد.

 

 

 

کلید واژگان:

تولید ناب

عملکرد بازرگانی

حذف اتلاف

بهبود مستمر

میزان نواقص

تولید بهنگام

عدم تمرکز

یکپارچگی وظایف

تیم های چند  وظیفه ای

سامانه های اطلاعاتی عمودی

 

 

 

 

مقدمه

دو انقلاب در ابتدا و انتهای قرن بیستم رخ داده است .انقلاب آغازین ظهور تولید انبوه و پایان عصر تولید دستی و انقلاب پایانی ظهور ناب و خاتمه یافتن عصر تولید انبوه است. اكنون جهان در آستانه عصری جدید به سر می برد، عصری كه در آن دگرگونی شیوه ها ی تولید محصولات و ساخته های بشر چهره زندگی او را یكسره دگرگون خواهد كرد(Pettersen, 2009: 1) .

لازمه رقابت در دنیای کنونی بهره گیری از تمام فنون، ابزارها و ایده های جدید ناب  است. در نیمه دوم قرن بیستم، تولید کنندگان جهان با رقبایی جدید مواجه شدند که با نیمی از سرمایه و امکانات لازم، محصولات را با کیفیتی بهتر، تنوعی بیشتر و با قیمتی پایین تر به بازارجهانی عرضه می کردند. تولید ناب  در واقع شیوه تولیدی است که ضمن به کارگیری فواید تولید انبوه و تولید دستی، با هدف کاهش ضایعات  و حذف هر فعالیت بدون ارزش افزوده  شکل گرفته است.

 

 بر این مبنا تكنیك ناب با كمك مجموعه ابزارهای خود می‌تواند نقش بنیادینی در اصلاح و بهبود فرایندها داشته باشد(اسمعیلی گیوی، 1382: 51). تولید ناب یک سامانه کامل است و مبنای عملکرد این سامانه یک رابطه برد دو طرفه برای کلیه عناصر موجود در چرخه تولید ناب می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

چکیده 1

 

 

فصل دوم: ادبیات موضوعی و پیشینه تحقیق

2-1) مقدمه 14

2-2) تشریح مفهوم عملكرد 14

2-2-1) عملکرد بازار 15

2-2-2) عملكرد مالی 22

2-2-2-1) نرخ بازگشت دارایی 23

2-2-2-2) سهم بازار 23

2-2-2-3)  رشد فروش 28

2-3) تشریح تولید ناب 38

2-3-1) تولید ناب و تولید چابک 49

2-3-2) چالش های توسعه تفكر ناب 53

2-3-3)راهبردهای سازمانی توسعه تفكر ناب 53

2-3-4) راهبردهای فراسازمانی توسعه تفكر ناب 55

2-3-5) اصول تولید ناب 56

2-3-6) مكانیزم های اجرای تولید ناب 67

2-3-7) مدل های تولید ناب 69

2-4) پیشینه تحقیق 72

 

منابع و ماخذ

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

جدول 2-1) تفاوت های عمده تولید ناب و تولید انبوه 44

جدول 2-2) تفاوت های تولید ناب و چابک 51

جدول 2-3) مقایسه ویژگی های زنجیره ناب و چابک 52

 

 

 

فهرست اشکال

شکل 2-1) مدل تعاملی بازاریابی و فروش 30

شکل 2-2) مدل مفهومی پیكره بندی بازاریابی و فروش 31

شکل 2-3) شبكه تامین در تولید انبوه 41

شکل 2-4) شبكه تامین در رویكرد ناب 42

شكل2-5) گام‌های یكپارچه سازی زنجیره تامین ناب 43

شکل 2-6) پیاده سازی مدل درخت حقیقت جاری برای ترکیب عرصه ناب و چابک 50

 

 

 

 

فهرست نمودارها

 

نمودار 2- 1) مولفه ها و زیرمولفه های ارزیابی 72

 

 

 

 

  • بررسی تغییر مفهوم امنیت ملی در نظام بین الملل و تاثیر آن بر برداشت امنیتی جمهوری اسلامی ایران

    بررسی تغییر مفهوم امنیت ملی در نظام بین الملل و تاثیر آن بر برداشت امنیتی جمهوری اسلامی ایران امنیت ملی در نظام بین الملل دانلود پایان نامه تحولات دهه 1990 بررسی تغییر مفهوم امنیت ملی در نظام بین الملل تاثیر…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق ویژگی ها و نظریه های شخصیت

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق ویژگی ها و نظریه های شخصیت مبانی نظری ویژگی های شخصیت دانلود مبانی نظری ویژگی های شخصیت پیشینه تحقیق ویژگی های شخصیت ادبیات نظری ویژگی های شخصیت فصل دوم پایان نامه ویژگی های شخصیت مبانی…

  • بررسی امنیت ملی در ایران با نگاهی به تاثیر مهاجران و تابعین

    بررسی امنیت ملی در ایران با نگاهی به تاثیر مهاجران و تابعین امنیت ملی دانلود پایان نامه امنیت ملی بررسی امنیت ملی در ایران تاثیر مهاجران بر امنیت ملی تاثیر تابعین بر امنیت ملی بررسی امنیت ملی در ایران با…

  • دانلود پاورپوینت ارائه الگوریتم جدید برای همزمانی فریمی در سیستم OFDM

    دانلود پاورپوینت ارائه الگوریتم جدید برای همزمانی فریمی در سیستم OFDM سیستم OFDM همزمانی فریمی مدولاسیون چندحاملی دانلود پاورپوینت همزمانی فریمی در سیستم OFDM ارائه الگوریتم جدید برای همزمانی فریمی در سیستم OFDM دانلود پاورپوینت ارائه الگوریتم جدید برای همزمانی…

  • ویژگی های طبیعی و انسانی کشور ایران

    ویژگی های طبیعی و انسانی کشور ایران خودکفایی جهانی شدن صنعت در ایران استراتژی اقتصادی کشور نظام سیاست گذاری اقتصادی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت اداری

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت اداری تاریخچه سلامت اداری پیشینه سلامت اداری پیشینه تحقیق سلامت اداری مبانی نظری سلامت اداری مبانی نظری در مورد سلامت اداری دانلود مبانی نظری سلامت اداری چارچوب تحقیق سلامت اداری پیشینه پژوهش سلامت اداری…

  • پرسشنامه استاندارد الزامات گمرک نوین (خلیلی، ۱۳۹۳)

    پرسشنامه استاندارد الزامات گمرک نوین (خلیلی، ۱۳۹۳) پرسشنامه الزامات گمرک نوین دانلود پرسشنامه الزامات گمرک نوین پرسشنامه استاندارد الزامات گمرک نوین دانلود پرسشنامه استاندارد الزامات گمرک نوین پرسشنامه نیازمندی های عملیاتی گمرکی پرسشنامه الزامات گمرک نوین پرسشنامه الزامات گمرک نوین…

  • شناسایی و تحلیل مولفه های استراتژی های منابع انسانی در بررسی ارزیابی عملکرد مدیران

    شناسایی و تحلیل مولفه های استراتژی های منابع انسانی در بررسی ارزیابی عملکرد مدیران پایان‌نامه ارزیابی عملکرد مدیران پایان‌نامه استراتژی های منابع انسانی شاخص های ارزیابی عملکرد مدیران روشهای ارزیابی عملکرد مدیران مولفه های استراتژی های منابع انسانی پایان‌نامه استراتژی…

  • بررسی ریسک نقدینگی و روشهای مدیریت نقدینگی در بانکها

    بررسی ریسک نقدینگی و روشهای مدیریت نقدینگی در بانکها نقدینگی ریسک نقدینگی مدیریت نقدینگی در بانکها بررسی ریسک نقدینگی و روشهای مدیریت نقدینگی در بانکها دانلود پایان نامه ریسک نقدینگی و روشهای مدیریت آن دانلود پایان نامه رشته اقتصاد دانلود…

  • پاورپوینت جایگاه ارزیابی عملکرد در مدیریت و نظریه های مرتبط به آن

    پاورپوینت جایگاه ارزیابی عملکرد در مدیریت و نظریه های مرتبط به آن دانلود رایگان پاورپوینت جایگاه ارزیابی عملکرد در مدیریت و نظریه های مرتبط به آن جایگاه ارزیابی عملکرد در مدیریت و نظریه های مرتبط به آن تعریف ارزیابی عملکرد…