قوانین ارث زن

قوانین ارث زن

دانلود پایان نامه ارث
وارث
دانلود پایان نامه ارث زنان
قانون مدنی ایران
دانلود پایان نامه رشته حقوق
دانلود پایان نامه قوانین ارث زن
دانلود پایان نامه حقوق
دانلود پایان نامه

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه  کارشناسی رشته حقوق

قوانین ارث زن

مقدمه

 با نگاهی اجمالی، به تاریخ میراث قبل از اسلام و بررسی ادیان الهی (مهرپور،‌1370،ص17) و قوانین کشورهای اروپایی تا کمی قبل از یکصد سال اخیر ( شایگان،1375،  ص264 ؛ مطهری، 1378، ص214 ) که زن به را در حکم کالا و جزئی از ترکه می دانستند وبرای وی هیچگونه استقلال مالی قائل نبودند، باید به احکام  افتخارآمیز اسلام در مورد مسائل مالی زن مباهات کرد.

از دورترین ادوار تاریخ، که بشر زندگی اجتماعی خود را با تشکیل خانواده آغاز کرد و مالکیت شخصی برای او شناخته شد، مسأله میراث نیز که در واقع، تعیین تکلیف اموال و دارایی آرس، بعد از فوت اوست، مورد توجه قرار گرفت.در طول تاریخ، در میان اقوام و ملل مختلف، بر حسب عادات و سنن متداولة اجتماعی قواعد مذهبی، ضوابط و مقررات خاصی در زمینه انتقال اموال متوفی و کسانی که می توانند، به عنوان وارث، مالک این اموال شوند، پدید آمده است.

 

علی الاصول، معیار انتقال اموال انسان به دیگران پس از فوت او به وجود نوعی علقه و رابطه میان متوفی و کسانی است که بعد از او اموالش را تصاحب می کنند؛ و قاعدتا هر چه درجه علاقه و نزدیکی شخص با متوفی بیشتر باشد، در تصاحب اموال او اولویت بیشتری دارد. علقه ای که موجب وراثت یکی از دیگری می شود، یا علقه نسبی است و یا علقه سببی. نسبت عبارت است از اتصال دو نفر به یکدیگر به وسیله ولادت، به نحوی که نسب یکی از آنها به دیگری منتهی شود یا آنجه نسب آن دو به شخص ثالثی برسد؛ اعم از ذکور و اناث، مثل پسر و دختر که به پدر و مادر منتهی می شوند، یا برادر و خواهرد که به ثالثی که پدر یا مادر آنها باشد منتهی می گردند. سبب عبارت است از علقه ایی که در اثر زوجیت بین دو نفر پدید می آید. 

 

قانون مدنی ایران در ماده 140، ارث را یکی از اسباب تملک شمرده است و در ماده 865 دوامر «نسب» و «سبب» را موجب ارث دانسته است؛ و ماده 864 قانون مزبورچنین مقرر می دارد: «از جمله اشخاصی که به موجب «سبب» ارث می برند، هر یک از زوجین است که در هنگام فوت دیگری زند باشد».بطور کلی زن، همانند مرد، هم به موجب نسب (یعنی به عنوان مادر، دختر و خواهر)، ارث می برد و هم به موجب سبب (به عنوان زوجع متوفی) سهم الارثی در دارایی او دارد، ولی ارث بردن زن هم مانند سایر حقوق اجتماعی او در طول تاریخ، دستخوش تحولات و دگرگونی ها بوده است.و در حالی که مرد، در قدیم ترین ادوار تاریخ و کهن ترین نظام ها، به عنوان قرابت نسبی یا سببی از میراث اموال بهره مند بوده است، در اکثر نظام ها و جوامع بشری، زن حق ارثی نداشت و یا تحت عنوان دیگری مثل «وصیت» سهم مختصری به او تعلق می گرفته است؛ و این محرومیت، مخصوصا در مورد زوجه نسبت به اموال شوهر متوفایش مشهودتر بوده است، زیرا گاهی نه تنها زن سهمی رو ترکه شوهر نداشت، بلکه چه بسا، خود نیز جزء اموال و دارایی شوهر،به ارث براه می شد.  

 

 

کلمات کلیدی:

ارث

وارث

ارث زنان

قانون مدنی ایران

 

 

فهرست مطالب

مقدمه 2

فصل اول- کلیات و تعاریف 9

تعریف ارث 9

موجبات ارث 14

شروط ارث 17

حیات وارث 22

موانع ارث 23

کفر 27

لعان 29

تولد از زنا 31

فصل دوم- بررسی ارث زن 35

تاریخچه ارث زن در بین اقوام و ملل مختلف 35

ارث زن در ادیان الهی غیر از اسلام 42

1- ارث زن در دین یهود 42

2- ارث زن در دین مسیحیت 44

3- ارث زن در آیین زردشت 44

میراث زن در شریعت اسلام 47

فصل سوم:افزایش سهم ارث زنان از اموال شهوران 70

نتیجه‌گیری 74

منابع ومأخذ 80

 

 

*تحقیقات مرتبط با ارث:

دانلود مقاله حقوق زوجین در ارث

دانلود مقاله  سهم الارث فرزندان خاص

 

  • بزهكاری

    بزهكاری بزهكار بزهكاری آسیب اجتماعی نابسامانی خانواده انحراف اجتماعی پیامدهای نابسامانی خانواده تحول ساختار خانواده در ایران دانلود مقاله بزهكاری رفتن به سایت اصلی بزهكاری     نابسامانی خانواده، زمینه‌ساز بروز بزهكاری اجتماعی     چكیده اگرچه بر طبق رویكرد…

  • پرسشنامه عوامل موثر بر زنجیره تامین و ارزیابی عملکرد آنها

    پرسشنامه عوامل موثر بر زنجیره تامین و ارزیابی عملکرد آنها پرسشنامه زنجیره تامین پروپوزال ارزیابی عملکرد ارزیابی عملکرد صنایع غذایی ارزیابی عملکرد زنجیره تامین شاخص های ارزیابی عملکرد زنجیره تامین مدل های ارزیابی عملکرد زنجیره تامین پروپوزال ارزیابی عملکرد زنجیره…

  • پاورپوینت فصل يازدهم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع چگونگي ايجاد خلاقيت در مديريت بازاريابي

    پاورپوینت فصل يازدهم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع چگونگي ايجاد خلاقيت در مديريت بازاريابي پاورپوینت چگونگي ايجاد خلاقيت در مديريت بازاريابي پاورپوینت فصل يازدهم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع چگونگي…

  • یک سیستم اتوماسیون خانگی مقیاس پذیر و مبتنی بر سرویس ابری، با قابلیت پشتیبانی از ‏سیستم عامل اندروید

    یک سیستم اتوماسیون خانگی مقیاس پذیر و مبتنی بر سرویس ابری، با قابلیت پشتیبانی از ‏سیستم عامل اندروید مقاله ترجمه شده با عنوان یک سیستم اتوماسیون خانگی مقیاس پذیر و مبتنی بر سرویس ابری، با قابلیت پشتیبانی از ‏سیستم عامل…

  • پاورپوینت مروری جامع بر رفتار مصرف کننده

    پاورپوینت مروری جامع بر رفتار مصرف کننده پاورپوینت مروری جامع بر رفتار مصرف کننده پاورپوینت رفتار مصرف کننده تحقیق رفتار مصرف کننده مقاله رفتار مصرف کننده دیدگاه مصرف کننده تاثیر بازاریابی بر مصرف کننده نقش های مصرف مصرف کننده جهانی…

  • جایگاه حقوق بیگانگان از نظر قواعد بین المللی حقوق بشر

    جایگاه حقوق بیگانگان از نظر قواعد بین المللی حقوق بشر حقوق بیگانگان پایان نامه حقوق بیگانگان پایان نامه حقوق اتباع خارجی جایگاه اتباع خارجی در حقوق بشر حقوق اتباع بیگانه در حقوق بین الملل خصوصی جایگاه حقوق اتباع خارجی در…

  • ماهیت آتش در ایران باستان

    ماهیت آتش در ایران باستان دانلود پایان نامه رشته علوم اجتماعی ماهیت آتش در ایران باستان مردم شناسی ایران باستان چهارشنبه سوری برگزاری جشن های آتش در ایران باستان خرید پایان نامه علوم اجتماعی دانلود پایان نامه علوم اجتماعی رفتن…

  • مبانی نظری واکاوی مقام زن در ترانه های محلی لری و ترکی

    مبانی نظری واکاوی مقام زن در ترانه های محلی لری و ترکی جایگاه زن درترانه های محلی بررسی ترانه های محلی مقام زن در ترانه های محلی مقام زن در ترانه های محلی لری مقام زن در ترانه های محلی…

  • پرسشنامه بررسی ارتباط رهبری در تیم با تعهد اعضاء به تیم و عملكرد تیمی

    پرسشنامه بررسی ارتباط رهبری در تیم با تعهد اعضاء به تیم و عملكرد تیمی پرسشنامه حمایت از تیم پرسشنامه ارتقاء و توسعه تیم پرسشنامه تعهد اعضاء به تیم پرسشنامه عملكرد تیم پرسشنامه رهبری در تیم پرسشنامه عملكرد تیمی رفتن به…

  • عوامل انگیزشی کارکنان ستادی دانشگاه

    عوامل انگیزشی کارکنان ستادی دانشگاه پایان نامه انگیزش پایان نامه انگیزش کارکنان عوامل انگیزشی کارکنان نظریه های محتوایی انگیزش نظریه های فرآیندی انگیزش پایان نامه عوامل موثر بر انگیزش کارکنان عوامل موثر در انگیزش کارکنان عوامل محتوایی موثر بر انگیزش…