رابطه رضایت شغلی و ارتباطات

رابطه رضایت شغلی و ارتباطات

رضایت شغلی
مهارتهای ارتباطی
عوامل موثر بر رضایت شغلی
پیامد رضایت و عدم ضایت شغلی
نظریه های مختلف در خصوص رضایت شغلی
طبقه بندی فرایند ارتباطات
مدل های ارتباطات
اهمیت مهارتهای ارتباطی
نقش مهارتهای ارتباطی

رفتن به سایت اصلی

رضايت شغلي، نوعي احساس رضايت خاطر فرد از شغل خود در سازمان است. یعنی، دوست داشتن وظایف مورد لزوم یک شغل و شرایطی که در آن کار انجام می گیرد. تاثیر مثبتی است که شغل یا موقعیت شغلی برای  کارکنان به وجود می آورد و باعث افزایش کیفیت زندگی کاری او می شود.

 

فیشر و هانا ، رضایت شغلی را عامل روانی تلقی کرده و آن را نوعی سازگاری عاطفی با شغل و شرایط اشتغال توصیف می کنند. یعنی، اگر شغل مورد نظر نیازهای فرد را به صورت مطلوب فرد تامین کند در این حالت فرد از شغلش راضی است. در مقابل چنانچه شغل مورد نظر رضایت و لذت را به فرد ندهد در این حالت فرد شروع به ترک خدمت و یا در صدد تغییر آن بر می آید. (کوشکی و همکاران،1388)

 

 

 

ارتباطات سرچشمه فرهنگ و تکامل جامعه است و فقدان آن به معنای سکون نسبی در حیات انسانی و مانعی در راه هر نوع تعالی اجتماعی است. (رحیم نیا،فرزانه،1388)در اصل بدون وجود ارتباطات بین افراد در یک سازمان، سازمان تبدیل به مجموعه ای از افراد همراه با وظایف مجزا می شود. و همچنین امکان هماهنگی بین اقدامات سازمانی وجود نخواهد داشت و اهداف فردی جای اهداف سازمانی را خواهد گرفت. (قاسمی،1390،ص433)

 

 

در میان وظایف مدیران نقش مهارتهای ارتباطی به صورت آشکار و مستقیم در بعد ارتباطات و به صورت پنهان اما باز هم مستقیم در وظایف دیگر نهفته است. زیرا برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل و نظارت، هدایت و انگیزش و تصمیم گیری نیز، هریک در چارچوب یک فرایند ارتباطی و تعاملی تحقق می یابند.

 

 

 

یافته های پژوهشی و تجربه روزمره گواه این امراست که، 80% از وقت مدیران صرف برقراری ارتباط با دیگران می شود. با توجه به چنین حجم زمانی عظیم بدیهی است سبک مدیران در برقراری ارتباط با کارکنان، همکاران، مقامات بالاتر، نقش تعیین کننده در عملکرد وی دارد. بنا بر پژوهش رزماری استوارت مدیران بیش از دو سوم وقت خود را با دیگران صرف می کنند و یک سوم مانده را نیز در مطالعه و یا آماده کردن گزارشات مورد نظر برای ارتباط با دیگران می گذرانند. (مرتضوی، مهربان، 1383)

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

بخش اول- رضایت شغلی
2-1 رضایت شغلی     15
2-1-1  تعریف رضایت شغلی      16
2-1-2  نظریه های مختلف در خصوص رضایت شغلی     17
2-1-2-1 نظریه ارزش     18  
2-1-2-2  نظریه بریل    18
2-1-2-3  نظریه امید و انتظار     18
2-1-2-4  نظریه نقشی      19
2-1-2-5  نظریه بلیک و موتون      19
2-1-2-6  نظریه کامروایی نیاز      19
2-1-2-7  نظریه هالند      19
2-1-2-8  نظریه الگوی انگیزشی پورتر و لاولر     20
2-1-3   عوامل موثر بر رضایت شغلی    21
2-1-3-1  عوامل درونی محتوایی، صفات و ویژگی های کار     24
2-1-3-2  عوامل زمینه ساز بیرونی      25
2-1-3-2-1  یکسانی حقوق و مزایا      25
2-1-3-2-2  شرایط مناسب کاری و همکاران مساعد      26
2-1-3-3  ویژگیهای فردی     27
2-1-3-3-1  تناسب شغل با ویژگیهای فردی     27
2 -1-4  پیامد رضایت و عدم ضایت شغلی      29
2-1-5  رضایت شغلی و جنسیت      32

بخش دوم – ارتباطات (مهارت های ارتباطی مدیران)
2-2  ارتباطات     34
2-2-1  تعریف ارتباطات       36
2-2-2  طبقه بندی فرایند ارتباطات      37
2-2-2-1  مدل میچل و رایس     37     
2-2-2-2  مدل برکو- ولوین      38      
2-2-2-2-1  الگوی خطی ارتباطات     38
2-2-2-2-2  الگوی تعاملی ارتباطات     39
2-2-3  اهمیت ارتباطات و مهارتهای ارتباطی     40
2-2-4  نقش ارتباطات     42
2-2-5  انواع ارتباطات     44
2-2-5-1  ارتباط با خود     44
2-2-5-2  ارتباط با دیگران    44
2-2-5-3  ارتباط جمعی یا عمومی    44
2-2-6  موانع ارتباطی    46
2-2-7  ارتقای اثربخشی ارتباطات    47
2-2-8  سه اصل مورد نیاز برای ارتباط کارآمد    48
2-2-9  همدلی    48
2-2-9-1 بخشهای سه گانه همدلی  50
2-2-9-2  راههای رسیدن به همدلی   52        
2-2-9-3  هوش هیجانی و همدلی      54
2-2-10  مثبت گرایی      55
2-2-10-1 رفتار سازمانی مثبت گرا      58
2-2-10-2  چند راهکار جهت تقویت مثبت اندیشی      64
2-2-10-3  موانع مثبت اندیشی     65
2-2-10-4  روانشناسی مثبت گرا     67
2-2-11  عدالت و تساوی در بین کارکنان     68
 2-2-11-1  انواع عدالت    69
 2-2-11-2  انواع کارکنان از لحاظ دیدگاهشان نسبت به برابری   70

بخش سوم – پیشینه تحقیق
2-3  پیشینه تحقیق     75
2-3-1  تحقیقات داخلی      75
2-3-2  تحقیقات خارجی      80

منابع

  • پاورپوینت حقوق شهروندی

    پاورپوینت حقوق شهروندی پاورپوینت،شهروندی،تکالیف،حقوق شهروندی رفتن به سایت اصلی شهروندی ارتباطی است که افراد را به یک حکومت مشخص پیوند می دهد و در نتیجه برای فرد و حکومت، حقوق و تکالیفی ایجاد می شود.

  • استقرار کایزن عملیاتی در یک شرکت تولیدی

    استقرار کایزن عملیاتی در یک شرکت تولیدی کایزن کایزن عملیاتی سیستم‌های بهبود اجرای کایزن عملیاتی در یک شرکت سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و تحقیق مدیریت…

  • ارزیابی مقاصد گزارشهای مالی با اصول اسلامی

    ارزیابی مقاصد گزارشهای مالی با اصول اسلامی صورتهای مالی گزارشگری مالی نظام اقتصادی اسلام گزارشگری مالی با مبنای اسلامی دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری ارزیابی مقاصد گزارشهای مالی با اصول اسلامی رفتن به سایت اصلی دانلود پایان نامه…

  • طراحی و ساخت اتاق آنتن

    طراحی و ساخت اتاق آنتن اتاق آنتن اندازه گیری آنتن شرط مرزی جذب اتاق بدون انعكاس مدلسازی فضای آزاد جاذب موج الكترومغناطیسی دانلود پایان نامه الكترونیک هواپیمایی طراحی و ساخت اتاق آنتن الكترونیک هواپیمایی رفتن به سایت اصلی دانلود پایان…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت اداری

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت اداری تاریخچه سلامت اداری پیشینه سلامت اداری پیشینه تحقیق سلامت اداری مبانی نظری سلامت اداری مبانی نظری در مورد سلامت اداری دانلود مبانی نظری سلامت اداری چارچوب تحقیق سلامت اداری پیشینه پژوهش سلامت اداری…

  • چالشهای سازمانی و تجزیه و تحلیل شغلی

    چالشهای سازمانی و تجزیه و تحلیل شغلی چالشهای سازمانی مدیریت منابع انسانی تجزیه و تحلیل شغلی عملكرد شغلی در سازمان مدیریت منابع انسانی در سازمانها دانلود پایان نامه کارشناسی رشته مدیریت چالشهای سازمانی و تجزیه و تحلیل شغلی دانلود پایان…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق تولید ناب

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق تولید ناب مبانی نظری تولید ناب دانلود مبانی نظری تولید ناب پیشینه تحقیق تولید ناب ادبیات نظری تولید ناب فصل دوم پایان نامه تولید ناب مبانی نظری و پیشینه تحقیق تولید ناب ادبیات و مبانی…

  • ارائه الگوی مطلوب ارزیابی عملکرد پرسنل دانشگاه

    ارائه الگوی مطلوب ارزیابی عملکرد پرسنل دانشگاه پایان نامه ارزیابی عملکرد ارزیابی عملکرد کارکنان معیارهای ارزیابی عملکرد شاخص های ارزیابی عملکرد پایان نامه ارزیابی عملکرد کارکنان عوامل کلیدی موفقیت ارزیابی عملکرد کارکنان الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان پایان نامه ارزیابی…

  • حالت ها و مصادیق بیع با ثمن شناور

    حالت ها و مصادیق بیع با ثمن شناور ثمن شناور بیع با ثمن شناور حالات مختلف ثمن شناور پایان نامه بیع با ثمن شناور ارزش و کارکرد شناور بودن ثمن مصادیق بیع با ثمن شناور رفتن به سایت اصلی منظور…

  • پرسشنامه اثربخشی نقش مدیریت بر نیروی انسانی سازمان و برنامه های آن

    پرسشنامه اثربخشی نقش مدیریت بر نیروی انسانی سازمان و برنامه های آن پرسشنامه اثربخشی پرسشنامه اثربخشی سازمانی پرسشنامه استاندارد اثربخشی پرسشنامه استاندارد اثربخشی سازمانی پرسشنامه اثربخشی برنامه های آموزشی پرسشنامه بررسی اثربخشی پرسشنامه اثربخشی سیستم نمونه پرسشنامه اثربخشی پرسشنامه ی…