بررسی افزایش مطالبات معوق انواع بانکها و ارائه راه حلهای مناسب

بررسی افزایش مطالبات معوق انواع بانکها و ارائه راه حلهای مناسب

پایان نامه مطالبات معوق
عوامل موثر در ایجاد مطالبات معوق
راهکارهای مناسب برای وصول مطالبات بانکی
مطالبات معوق بانکی
علل ایجاد مطالبات معوق بانکی
مطالبات معوق بانکی از نگاه مشتریان
پایان نامه مطالبات معوق بانک
پایان نامه عوامل ایجاد مطالبات معوق بانکی

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد علوم اقتصادی

بررسی افزایش مطالبات معوق انواع بانکها و ارائه راه حلهای مناسب

 

 

چکیده

افزایش قدرت مالی بانك ها و در نتیجه تسلط شان بر بازارهای پولی، زمینه ساز رشد اقتصادی و توسعه روابط بین المللی (به خاطر رفع نیازهای مادی فزاینده ی جامعه ی امروز) میگردد فلذا رونق اقتصاد نشان دهنده كارایی مطلوب مصرف منابع بانكی بوده و وصول مطالبات در سر رسیدهای مختلف كه از طریق اعطای تسهیلات جهت توسعه اقتصادی ایجاد گردیده است، نشاندهنده چرخه صحیح و سریع منابع بانكی میباشد.سیستم بانكی با جذب سرمایه های سرگردان و برنامه ریزی صحیح باعث توسعه و گسترش فعالیت های اقتصادی و بهبود آن میگردد در این روند اقتصادی بانك ها باید با در نظر گرفتن امنیت سرمایه به گونه ای اقدام به اعطای تسهیلات نمایند كه اصل منابع و سود مورد انتظار آن در مدت زمان قابل قبول وصول گردد. ولی به علت عدم بازپرداخت اقساط تعدادی از تسهیلات، مطالبات معوق با منابع هنگفتی ایجاد گردیده است. وجود تسهیلات لازم در زمینه مطالبات معوق سبب میگردد كه بخش قابل توجهی از كمبود منابع بانكی جبران گردیده و با هدایت این منابع به بخشهای تولیدی و خدماتی سبب رشد و پیشرفت كشور گردد.

 

بانك ها امین سپرده گذاران هستند. به منظور رعایت امانت داری در استفاده هر چه اصولی تر از منابع و كاهش خطرات احتمالی، مدیریت اثربخش ضمن رعایت الزامات قانونی با پرداخت تسهیلات به مشتریان اعم از حقیقی یا حقوقی باید در جهت كاهش مطالبات معوق تلاش نمایند. بدین معنی كه اعطای وام باید به گونه ای باشد كه علاوه بر  وصول اصل منابع، سود مورد انتظار آن (در صورت تحقق) نیز در زمان قابل قبول برگشت شود این موضوع با توجه به جمعیت جوان كشور و لزوم برگشت سریع منابع مصرفی به منظور اعطای تسهیلات جدید از اهمیت زیادی برخوردار میباشد. با توجه به منابع هنگفت مطالبات معوق و سررسید گذشته ایجاب میكند تا در خصوص عوامل مؤثر در ایجاد و افزایش مطالبات معوق بررسی هایی صورت گرفته و باشناختی كه حاصل میگردد راه حلهای مناسب ارائه گردد.

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

مطالبات معوق

عوامل موثر در ایجاد مطالبات معوق

راهکارهای مناسب برای وصول مطالبات بانکی

 

 

 

فهرست مطالب

فصل اول: كلیات تحقیق 1

1-1. مقدمه 2

1-2. بیان مسئله- مطالبات معوق بانکها 2

1-3. ضرورت تحقیق 2

1-4. اهداف تحقیق 3

1-5. فرضیه های تحقیق 3

1-6. قلمرو تحقیق 4

1-7. جامعه آماری 4

1-8. روش تحقیق 4

1-9. واژه های تحقیق 5

1-10. ابزارهای مستقیم 9

1-10-1. کنترل نرخ‌های سود بانکی 9

1-10-2.  سقف اعتباری 9

1-11. ابزارهای غیرمستقیم 10

1-11-1.  نسبت سپرده قانونی: 10

1-11-2. اوراق مشاركت بانك مركزی: 10

1-11-3.  سپرده ویژه بانكها نزد بانك مركزی: 11

 

فصل دوم: ادبیات تحقیق 12

2-1) مقدمه 13

2-2) سیر تاریخی مطالبات معوق در کشور 13

2-3) روشهای پیشنهادی برای احیای مطالبات 14

2-4) تاریخچه بانكداری 15

2-4-1) بانكداری در دوره قدیم 15

2-4-2) بانكداری در دوره جدید 16

2-5) تاریخچه بانكداری در ایران 17

2-5-1) بانک ملی (تعداد کل پرونده های معوق : 28713فقره) 17

2-5-2) بانک ملت (تعداد کل پرونده های معوق : 18264فقره) 19

2-5-3) بانک تجارت (تعداد کل پرونده های معوق : 9980فقره) 19

2-5-4) بانک سپه (تعداد کل پرونده های معوق : 16100فقره) 20

2-5-5) بانک صادرات (تعداد کل پرونده های معوق : 15691فقره) 21

2-5-6) بانک مسکن (تعداد کل پرونده های معوق : 1817فقره) 22

2-5-7) بانک کشاورزی (تعداد کل پرونده های معوق : 32975فقره) 22

2-5-8) بانک پارسیان (تعداد کل پرونده های معوق : 62فقره) 22

2-5-9) بانک اقتصاد نوین (تعداد کل پرونده های معوق : 58فقره) 23

2-5-10) بانک سرمایه (تعداد کل پرونده های معوق : 33فقره) 23

2-5-11) بانک سامان (تعداد کل پرونده های معوق : 30فقره) 24

2-5-12) تاریخچه بانک پاسارگاد (تعداد کل پرونده های معوق : 27فقره) 24

2-6) قانون ملی شدن بانكها 24

2-7) اهم اصول نظام بانكداری فعلی 25

2-8) فعالیت‌های اقتصادی 26

2-9) اعطای تسهیلات اعتباری 26

2-10) ابزارهای اعتباری 27

2-10-1) مشاركت حقوقی 27

2-10-2) مشاركت مدنی 27

2-10-3) مضاربه 27

2-10-4) فروش اقساطی 28

2-10-5) اجاره به شرط تملیك 28

2-10-7) جعاله 28

2-10-8)  سرمایه گذاری مستقیم 29

2-10-9) مزارعه 29

2-10-10) مساقات 29

2-10-11) خرید دین( تنزیل اسناد و اوراق تجاری) 29

2-10-12) قرض الحسنه اعطائی 29

2-10-13) انواع وثایق و تضمینات 29

2-10-14) رهن اموال غیر منقول 30

2-10-15) سپرده های سرمایه گذاری بلند مدت 30

2-10-16) سپرده سرمایه گذاری كوتاه مدت 30

2-10-17) سپرده سرمایه گذاری مدت دار- قرض الحسنه و پس انداز ارزی 30

2-10-18) اوراق مشاركت 30

2-10-19) رهن اموال منقول 31

2-10-20) ضمانتنامه بانكهای داخلی 31

2-10-21) ضمانتنامه بانكهای معتبر خارجی 31

2-10-22) سهام اوراق بهادار 31

2-10-23) سفته های جنسی 31

2-10-24) قبوض انبارهای عمومی 31

2-11) انواع قراردادها 32

2-11-1) قراردادهای رسمی و ثبتی 32

2-11-2) قراردادهای عادی 32

2-12) فرایند نظارت و انواع آن در سیستم بانكی 32

2-13) انواع مطالبات معوق 33

2-14) نحوه محاسبه( ذخیره مطالبات مشكوك الوصل( ذم م و)) 35

2-14-1) انواع ذخایر مطالبات مشكوك الوصول 35

2-15) نظارت 35

2-15-1) اهداف نظارت 36

2-15-2) انواع نظارت سازمانی 36

2-15-3) نظارت بانكی 37

2-15-3-1) نظارت عملیاتی 37

2-15-4) مراحل نظارت بانكی 38

2-16) تحقیقات گذشته 38

2-17) مدل تحقیق 40

 

فصل سوم : روش تحقیق 42

3-1 مقدمه 43

3-2 روش تحقیق 44

3-3 جامعه آماری 44

3-4 تعیین حجم نمونه 44

3-5 روش نمونهگیری 46

3-6 روش گردآورى اطلاعات 46

3-7  ابزار جمع‌آوری اطلاعات 47

3-8  برآورد پایائی پرسشنامه 48

3-9 روایی پرسشنامه 49

3-10 فرضیات تحقیق 49

3-11  روش اجرا 50

3-12  روش های آماری تجزیه و تحلیل داده‌ها 50

3-13 خلاصه 51

 

فصل چهارم : یافته ها و نتایج تحقیق 52

4-1) مقدمه 53

4-2) ویژگی های نمونه 54

4-3) بررسی رابطه میان ویژگی‌های جمعیت شناختی و متغیرهای اصلی تحقیق 59

4-4) سئوال اصلی تحقیق 61

4-5) فرضیات فرعی این تحقیق عبارتند از: 69

 

فصل پنجم : نتیجه گیری،پیشنهادات و محدودیت ها 73

5-1) مقدمه 74

5-2. پیشنهادات 78

5-3 پیشنهاد برای تحقیقات آتی 81

5-4 محدودیت های تحقیق 81

منابع و مآخذ 83

ضمائم 86

 

 

فهرست جدول‌ها

جدول 1-2  جدول زمانبندی انتقال بدهی های پرداخت نشده مشتریان بر حسب تسهیلات اعطائی برای بانكها 35

جدول 4-1 جنسیت 54

جدول 4-2  سابقه خدمت 55

جدول 4-3  سن 56

جدول 4-4  وضعیت تأهل 57

جدول 4-5  سطح تحصیلات 58

جدول 4-6  همبستگی میان میزان مطالبات معوق با جنسیت و وضعیت تأهل 60

جدول 4-7  همبستگی میان متغیرهای اصلی تحقیق با سابقه خدمت و سن 60

جدول 4-8  همبستگی میان متغیرهای اصلی تحقیق با سطح تحصیلات 61

جدول  4-9  رتبه‌های عوامل در بانک‌های دولتی 64

جدول 4-10 آماره‌های آزمون فریدمن در بخش دولتی 65

جدول 4-11 : رتبه‌های عوامل در بانک های خصوصی 67

جدول 4-12 : آماره‌های آزمون فریدمن در بانک‌های خصوصی 69

جدول 4-13 : ارتباط میان نظارت بانک و ایجاد مطالبات معوق 70

جدول 4-14 : ارتباط میان سیاست‌های پولی و مالی و قوانین حقوقی و ایجاد مطالبات معوق 71

جدول 4-15 : ارتباط میان عوامل مخل درون و برون سازمانی و میزان مطالبات معوق بانک‌ها 72

 

 

فهرست نمودارها

نمودار1-1 مدل مفهومی تحقیق 41

نمودار 4-1  جنسیت 54

نمودار 4-2  سابقه خدمت 56

نمودار 4-3  سن 57

نمودار 4-4 وضعیت تأهل 58

نمودار 4-5  سطح تحصیلات 59

 

 

  • پاورپوینت فصل هفتم کتاب مبانی مدیریت رابینز و دی سنزو ترجمه اعرابی با موضوع انگيزش و پاداش

    پاورپوینت فصل هفتم کتاب مبانی مدیریت رابینز و دی سنزو ترجمه اعرابی با موضوع انگيزش و پاداش دانلود پاورپوینت فصل هفتم کتاب مبانی مدیریت رابینز و دی سنزو ترجمه اعرابی با موضوع انگيزش و پاداش دانلود رایگان پاورپوینت انگيزش و…

  • پاورپوینت آشنایی با لایه فیزیکی

    پاورپوینت آشنایی با لایه فیزیکی پاورپوینت آشنایی با لایه فیزیکی تعريف لایه فیزیکی چگونگی انتقال داده رسانه های انتقال رسانه های هدايت شده استانداردهای شبکه های اترنت بر اساس انواع کابلهای مسی فيبر نوری(FIBER OPTIC) مقايسه LED و ليزر در…

  • پرسشنامه رابطه سبکهای مدیریت و کارایی کارکنان

    پرسشنامه رابطه سبکهای مدیریت و کارایی کارکنان پرسشنامه سبکهای مدیریت پرسشنامه کارایی کارکنان پرسشنامه کارایی کارکنان سازمان رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه رابطه سبکهای مدیریت و کارایی کارکنان       این پرسشنامه به منظور بررسی رابطه سبکهای…

  • مبانی نظری ارزیابی عملکرد مدیران دانشگاه ‌ها با رویکرد بازخورد 360 درجه

    مبانی نظری ارزیابی عملکرد مدیران دانشگاه ‌ها با رویکرد بازخورد 360 درجه ارزیابی عملکرد ارزیابی عملکرد 360 درجه ارزیابی عملکرد مدیران مبانی نظری ارزیابی عملکرد مدیران دانشگاه شاخص های ارزیابی عملکرد 360 درجه روشهای ارزیابی در بازخورد 360 درجه مراحل…

  • بیماری های روانی

    بیماری های روانی بیماری های روانی تعریف سلامتی سلامتی تقسیم بندی بیماری های روانی از نظر شدت و ضعف آستنی ضعف عصبی نوروآستنی وسواس ترس های مرضی هیستری بیماری جسمی پارانویا تغییر شکل شخصیت انسان پارانویایی سایکوز اسکیزوفرنی درمان اسکیزوفرنی…

  • عدم امكان اجرای قرارداد در حقوق تجارت بین الملل

    عدم امكان اجرای قرارداد در حقوق تجارت بین الملل قرارداد عقیم شدن قرارداد حقوق تجارت بین الملل عدم امكان اجرای قرارداد عقیم شدن قرارداد در حقوق تجارت بین الملل عدم امكان اجرای قرارداد در حقوق تجارت بین الملل دانلود مقالات…

  • خصیصه های قاچاق انسان و بررسی مفاهیم مرتبط و مشابه به آن

    خصیصه های قاچاق انسان و بررسی مفاهیم مرتبط و مشابه به آن قاچاق انسان در قانون مجازات اسلامی تحقیق در مورد قاچاق قاچاق انسان در حقوق بین الملل پایان نامه قاچاق انسان تعریف قاچاق انسان قاچاق انسان چیست مفاهیم مرتبط…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مولفه ها و ابزارهای فناوری اطلاعات

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مولفه ها و ابزارهای فناوری اطلاعات مبانی نظری فناوری اطلاعات دانلود مبانی نظری فناوری اطلاعات پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات ادبیات نظری فناوری اطلاعات فصل دوم پایان نامه فناوری اطلاعات مبانی نظری و پیشینه تحقیق فناوری…

  • بررسی علل تاثیرگذار بر ریسک اعتباری مشتریان بانک تجارت

    بررسی علل تاثیرگذار بر ریسک اعتباری مشتریان بانک تجارت معوقه‌های بانکی ریسک اعتباری مشتریان عوامل مؤثر بر معوقه‌های بانکی معوقه‌های بانکی بانک تجارت ریسک اعتباری مشتریان بانک تجارت عوامل مؤثر بر معوقه‌های بانکی بانک تجارت عوامل مؤثر بر ریسک اعتباری…

  • روش تثبیت خاک ماسه رس دار با آهک و پلی وینیل استات

    روش تثبیت خاک ماسه رس دار با آهک و پلی وینیل استات بهسازی خاک خاکهای مساله دار خاکهای تثبیت شده روشهای بهسازی خاکهای مساله دار تثبیت خاک ماسه رس دار بررسی خاکهای مساله دار و روشهای بهسازی آنها در ایران…