بررسی ارتباط کیفیت زندگی کاری با راندمان مدیران

بررسی ارتباط کیفیت زندگی کاری با راندمان مدیران

کیفیت زندگی کاری doc
پایان نامه عملکرد مدیران
پایان نامه کیفیت زندگی کاری
کیفیت زندگی کاری مدیران بیمه ایران
ارتباط کیفیت زندگی کاری با راندمان مدیران
رابطه کیفیت زندگی کاری با عملکرد مدیران

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه کار شناسی ارشد MBA و مدیریت

بررسی ارتباط کیفیت زندگی کاری با راندمان مدیران

 

 

 

مقدمه

 با مطالعه و بررسی تحقیقات و متون مدیریتی مشاهده  می کنیم ، مفهوم کیفیت زندگی کاری  از حدود 30 سال پیش در ادبیات مدیریت مطرح شده که خاستگاه اولیه آن نیاز سازمانها و کارخانجات در نتیجه تعامل با انسانها و مشکلات آنها بوده است چرا که آنها برای تحلیل و ارائه راهکاری به این منظور، به مفهوم پردازی و سازماندهی موضوع کیفیت زندگی کاری پرداختند ( جان پیر و دیگران  ، 2006 ،333 ) . 

بسیاری از محققین نیز معتقدند که امروزه به نوعی تکنولوژی بر زندگی سازمانی افراد چیره گشته که در این رابطه لزوم سازش تکنولوژی با ویژگی های انسانی سازمانها ضروری به نظر می رسد . چراکه مسائلی نظیر زندگی سازمانی ، ارتباطات کاری ، فرهنگ و سبک زندگی و … مواردی هستند که امروزه باید در طراحی های سازمانی در نظر گفته شوند ( شنکار سرانگ  ،2006، 202 ). 

 

توجهی که امروزه به کیفیت زندگی کاری می شود بازتاب اهمیتی است که همگان برای آن قائلند . 

بسیاری ازکارکنان از کار خود  ناراضی بوده و در پی کاری معنا دارتر می باشند . کیفیت  زندگی کاری یکی از خاستگاههای مهم توسعه سازمانی  است که توسعه سازمانی ترکیب تعامل یافته ای از علم وهنر است که هم زمینه تخصصی عملکرد اجتماعی و هم قلمروئی از بررسی و کاوش علمی را تشکیل می دهد . اخیرا ” شیوه های کیفـــیت زندگی کاری به قدری اهمیت یافتــــه است که آن را می توان یک نهضت ایدئولوژیک نامید ( کامینگز و ورلی ،محمد زاده  1375 ) . از آنجائیکه در هر سازمانی مدیریت عامل اصلی راهبری محسوب می شود ، باید بتواند تمامی عناصر آن را هماهنگ پیش ببرد .  

 

به عبارت دیگر به اثر بخشی و بازده مطلوب برساند ، برای اینکه مدیر بتواند سازمان را به اثر بخشی لازم برساند ، باید خود فردی کارا و اثر بخش باشد . از آنجائیکه نیروی انسانی کارا مهمترین سرمایه هر سازمانی و مانند سرمایه و تکنولوژی نمی توان او را خرید یا به وام گرفت ، بلکه باید او را پرورش  داد و با روش های مناسب انگیزه ، تلاش و کوشش را در او ایجاد کرد . استفاده صحیح از منابع انسانی متکی به اقداماتی است که در جهت تعالی جسم و روح کارکنان سازمان به عمل می آید. این اقدامات که شامل امکانات رفاهی خدمات درمانی ، طرحهای تشویقی ،تناسب شغلی ، امنیت شغلی ، طراحی شغل ، اهمیت دادن به نقش و جایگاه فرد در سازمان ، فراهم نمودن زمینه رشد و پیشرفت کارکنان ، آموزش و مواردی از این قبیل می باشد  مجموعا” تحت عنوان کیفیت زندگی کاری در نظر گرفته می شوند.  در ادبیات مدیریت نیز ذکر شده است که بین سطح کیفیت زندگی کاری و عملکرد افراد رابطه مستقیم وجود دارد . این پژوهش نیز در پی یافتن صحت یا سقم همین نظریه می باشد . 

 

 

 

کلمات کلیدی:

سازمان و کارکنان

ارزیابی عملکرد

مدیران بیمه ایران

کیفیت زندگی کاری

 

 

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات پژوهش

مقدمه 2

بیان مسئله  3

اهمیت و ضرورت پژوهش 6

سوالات پژوهش 7

اهداف پژوهش 7

فرضیه های پژوهش 8

تعاریف واژه‌های پژوهش 9

تعاریف عملیاتی  10

 

فصل دوم: مبانی نظری و پژوهشی

بخش اول: ادبیات عمومی پژوهش

مقدمه 13

تاریخچه کیفیت زندگی کاری 13

نهضت کیفیت زندگی کاری 15

مفهوم و تعارف کیفیت زندگی کاری 16

شاخص‌های کیفیت زندگی کاری 21

مشارکت در تصمیم‌گیری 23

فضای کاری 23

مزایا، خدمات و امکانات رفاهی 23

شاخص‌های کیفیت زندگی کاری(QWL) والتون 26

حقوق منصفانه و کافی 26

نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد 27

محیط کاری ایمن و بهداشتی 28

تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم 28

قانون‌گرایی در سازمان 28

وابستگی اجتماعی زندگی کاری 28

فضای کلی زندگی 29

یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان 29

توسعه قابلیت‌های انسانی  29

تلاش‌های موفق در زمینه کیفیت زندگی کاری 31

نتایج کیفیت زندگی کاری 31

استراتژی‌های بهبود کیفیت زندگی کاری 33

مدیریت مشارکتی  34

تیم های کاری خودگردان 35

غنی وسازی و طراحی مجدد شغل 36

رهبری مؤثر و رفتار سرپرستی 37

برنامه‌های کیفیت زندگی کاری 38

اهداف برنامه های کیفیت زندگی کاری 40

بخش دوم: عملکرد

مقدمه 43

تعاریف عملکرد  43

عوامل مؤثر بر عملکرد فردی 44

توانایی‌های ذهنی 44

توانائی‌های جسمی 45

تناسب بین توانایی‌های فرد و شغل  45

شخصیت 46

عوامل تعیین کننده شخصیت 46

وراثت 46

محیط 46

یادگیری 47

ادراک 47

انگیزش 48

انگیزش و عملکرد 49

تأثیر استرس یا فشار روانی بر عملکرد فردی 50

عوامل مؤثر بر عملکرد گروهی  51

ارتباطات چیست 51

فرایند ارتباط 52

نظریه‌های هدایت و رهبری  53

نظریه‌های خصوصیات فردی و رهبری 53

نظریه‌های رفتار رهبری 53

نظریه‌های موقعیتی و اقتضائی 54

عوامل مربوط به رهبری 55

عوامل مربوط به پیروان 55

عوامل مربوط به موقعیت و شرایط 55

قدرت و سیاست 55

تعریف سیاست 56

رفتار بین گروهی و تعارض 57

تأثیر  تعارض و تضاد بر عملکرد 59

عوامل مؤثر بر عملکرد سازمانی 60

تعریف سازمان 60

ساختار سازمانی 61

تأثیر ساختار بر عملکرد 62

محیط سازمانی 63

تأثیر محیط بر عملکرد سازمانی 63

سیاست ها و رویه های سازمان 64

روش‌های گزینش 64

برنامه‌های آموزش و پرورش 65

ارزیابی عملکرد 65

فرآیند ارزیابی  66

تدوین و تنظیم شاخص‌های ارزیابی عملکرد 66

تدوین و برقراری معیارهای عملکرد 66

ابلاغ و اعلان شاخص‌ها به ارزیابی شونده 66

سنجس عملکرد واقعی 66

مقایسه عملکرد با استاندارد های هر شاخص 67

اعلان نتایج به کارکنان و بحث در چگونگی اصول نتایج 67

اقدام به منظور بکارگیری عملیات اصلاحی 67

محتوای ارزیابی  67

هدف و منظور ارزیابی 68

بازآگاهی و بازخورد 68

شناخت خود 68

بهبود عملکرد  68

سابقه خدمتی  68

برنامه‌ریزی  68

بهسازی  69

انتظارات 69

اجرای تعهدات قانونی 69

روش ها و فنون ارزشیابی عملکرد 69

روش استفاده از ویژگی‌های صفات 69

انتخاب اجباری 70

روش‌ مقیاسی 70

روش وقایع حساس  70

روش رتبه‌بندی 70

روش مقایسه زوجی  71

روش توضیع اجباری  71

سیستم پاداش  71

اتحادیه های کارگری  72

فرهنگ سازمانی  72

تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد 73

بخش دوم: ادبیات ویژه پژوهش

پژوهش‌های خارج کشور 77

پژوهش‌های داخل کشور 87

تاریخچه و شرحی بر شرکت سهامی بیمه ایران 90

آموزش در بیمه ایران 92

مدیریت وجوه و سرمایه گذاری 94

روابط عمومی و اطلاع رسانی 95

تبلیغات و اطلاع رسانی 95

فعالیت اتکایی و بین الملل بیمه ایران 96

اتکایی قبولی 96

اتکایی واگذاری 96

قراردادی  96

اختیاری  96

بیمه های انرژی 97

مکانیزاسیون بیمه ایران 97

طراحی و بهبود سیستم های موجود 97

پشتیبانی فنی 97

عملکرد شبکه 97

ایجاد سیستم های جدید 98

اهداف برنامه ها و امتیازات بیمه ایران 98

 

فصل سوم: روش تحقیق

مقدمه 102

روش تحقیق 102

جامعه و نمونه  103

ابزار اندازه‌گیری 105

پرسشنامه کیفیت زندگی کاری 106

پرسشنامه عملکرد 107

شیوه اجرا 108

روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 109

ضریب همبستگی پیرسون 109

ضریب تعیین  110

ویژگی‌های فنی ابزار اندازه‌گیری 110

روایی ابزار اندازه‌گیری 110

پایان ابزار اندازه‌گیری 110

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

مقدمه 113

توصیف آماری اطلاعات جمعیت شناختی 113

توصیف آماری هر یک از سوالات پرسشنامه کیفیت زندگی کاری 116

توصیف آماری هر یک از سوالات پرسشنامه عملکرد 127

توصیف آماری هر یک از فرضیه‌ها 137

آزمون فرضیات 138

فرضیات اخص 138

نتایج آماری هر یک از مؤلفه های متغیر کیفیت زندگی کاری 142

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری

مقدمه 152

بحث و نتیجه‌گیری از فرضیه‌های پژوهش 152

محدودیت های تحقیق 169

پیشنهادات 170

توصه های کاربردی 170

پیشنهادات پژوهشی  171

منابع فارسی 173

منابع انگلیسی 177

 

 

 

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق داده کاوی 6

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق داده کاوی 6 مبانی نظری داده کاوی دانلود مبانی نظری داده کاوی پیشینه تحقیق در مورد داده کاوی مبانی نظری در مورد داده کاوی دانلود پیشینه تحقیق داده کاوی ادبیات نظری داده کاوی پیشینه داده…

  •  نوآوری های ماهوی ناظر بر جرایم حدی لایحه قانون مجازات اسلامی مصوب 1390

     نوآوری های ماهوی ناظر بر جرایم حدی لایحه قانون مجازات اسلامی مصوب 1390  جرایم حدی جرایم حدی لایحه جدید صل قانونی بودن جرایم و مجازاتها مقررات ناظر بر محاربه با موازین فقهی نوآوری های ناظر بر طرح مقررات ضروری  نوآوری…

  • بررسی موارد ابطال رای داوری در قواعد داوری آنسیترال و حقوق ایران

    بررسی موارد ابطال رای داوری در قواعد داوری آنسیترال و حقوق ایران ابطال رای داوری ابطال رای داوری تجاری موارد ابطال رأی داوری ابطال رای داوری در حقوق ایران ابطال رای داوری در قانون نمونه آنسیترال پایان نامه ابطال رای…

  • خلاصه مقالات مسائل جاری دکتر کمالی راد

    خلاصه مقالات مسائل جاری دکتر کمالی راد خلاصه مقالات مسائل جاری دکتر کمالی راد رفتن به سایت اصلی خلاصه مقالات مسائل جاری دکتر کمالی راد شامل 9 مقاله از مجموعه مباحث جاری سازمان و مدیریت   عدالت سازمانی اعتماد سازمانی فساد اداری جهیزیه…

  • بررسی عوامل جامعه شناختی موثر بر شادی در جوانان بابلسر

    بررسی عوامل جامعه شناختی موثر بر شادی در جوانان بابلسر اهمیت شادی و نقش آن در زندگی جوانان بررسی تأثیر سرمایه اقتصادی بر شادی جوانان بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی بر شادی جوانان بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر شادی جوانان پایان…

  • رابطه رضایت شغلی و ارتباطات

    رابطه رضایت شغلی و ارتباطات رضایت شغلی مهارتهای ارتباطی عوامل موثر بر رضایت شغلی پیامد رضایت و عدم ضایت شغلی نظریه های مختلف در خصوص رضایت شغلی طبقه بندی فرایند ارتباطات مدل های ارتباطات اهمیت مهارتهای ارتباطی نقش مهارتهای ارتباطی…

  • پاورپوینت نقش مدیریت مشاركتی و نظام پیشنهادات در توسعه منابع انسانی و افزایش بهره وری

    پاورپوینت نقش مدیریت مشاركتی و نظام پیشنهادات در توسعه منابع انسانی و افزایش بهره وری دانلود پاورپوینت نقش مدیریت مشاركتی و نظام پیشنهادات درتوسعه منابع انسانی و افزایش بهره وری مشاركت چیست مدیریت مشاركتی چیست اهداف مدیریت مشاركتی مدیریت مشاركتی…

  • پاورپوینت روشهاي برقراري ارتباط مؤثر

    پاورپوینت روشهاي برقراري ارتباط مؤثر پاورپوینت روشهاي برقراري ارتباط مؤثر تحقیق روشهاي برقراري ارتباط مؤثر روشهاي برقراري ارتباط مؤثر ارتباط چيست اهميت ارتباط عناصر اصلي ارتباط اجزاي ارتباط گوش دادن اهداف گوش دادن خصوصيات گوش دادن فعال توصيه هایي براي…

  • عیب یابی خودرو

    عیب یابی خودرو عیب یابی خودرو نقص فنی خودرو سیستم عیب یاب خودکار دانلود مقالات رشته مکانیک خودرو خرید تحقیق رشته مکانیک سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی 6

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی 6 مبانی نظری فرهنگ سازمانی چارچوب نظری فرهنگ سازمانی پیشینه فرهنگ سازمانی پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی پیشینه پژوهش فرهنگ سازمانی پیشینه خارجی فرهنگ سازمانی پیشینه داخلی فرهنگ سازمانی تاريخچه فرهنگ سازماني تاریخچه فرهنگ…