ارائه مدلی برای مدیریت دانش مشتریان بانک با داده ‌کاوی بر روی داده های واقعی

ارائه مدلی برای مدیریت دانش مشتریان بانک با داده ‌کاوی بر روی داده های واقعی

داده کاوی در مدیریت دانش مشتریان بانک
مدلی برای مدیریت دانش مشتریان بانک با داده ‌کاوی
مدیریت دانش مشتریان بانک با تکنیکهای داده کاوی
مدیریت دانش مشتریان بانک با روشهای داده‌کاوی
سمینار مدیریت دانش مشتریان بانک
سمینار مدیریت دانش مشتریان بانک با داده ‌کاوی
سمینار مدیریت دانش مشتری

رفتن به سایت اصلی

دانلود سمینار پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته فناوری اطلاعات

ارائه مدلی برای مدیریت دانش مشتریان بانک با داده ‌کاوی بر روی داده های واقعی

 

 

 

 

 

چکیده

در این سمینار روش پیشنهادی و مؤلفه های آن به همراه مدل های مورد استفاده بیان خواهند شد. در ادامه جزئیات مربوط به گام‌های اصلی بیان شده و فرایندهای داخلی آن ها معرفی و روش پیشنهادی بر روی داده‌های واقعی مربوط به مشتریان بانک اقتصاد مهر شعب استان مازندران اعمال می گردد. 

 

 

 

در سمینار پیش رو چارچوب کلی روش پیشنهادی تشریح می گردد و سعی شده با طرح این چارچوب بر پایه ی گام‌های اساسی، اهداف تحقیق که همان بخش‌بندی مشتریان و استخراج استراتژی‌های متناسب با هر بخش و به‌کارگیری استراتژی ها و دانش حاصل در چرخه مدیریت دانشی سازمان می باشد، حاصل گردد.

در این مسیر برخی روش‌های موجود در زمینه خوشه‌بندی مبتنی بر بخش‌بندی مانند K-Means، WK-Means،  A-Harmonic means و معیارهای ارزیابی و اعتبارسنجی خوشه‌ها همچون شاخص مجموع مربع خطاها و روش Min-Max برای نرمال سازی داده‌ها تشریح خواهند شد.

 

جایگاه مشتری در فضای رقابتی کسب‌وکار بر کسی پوشیده نیست. به ویژه در نظام بانکی مشتری، نقش بسیار مؤثری در مسیر نیل به اهداف سازمان ایفا می کند.  این نقش در بانک های خصوصی بسیار مورد توجه قرار گرفته و این بانک ها مطالعات و فعالیت‌های ویژه ای را در این زمینه اختصاص داده اند. در این تحقیق سعی شده تا با استفاده از روش‌های داده‌کاوی دانش نهفته در اطلاعات موجود در پایگاه داده‌های حاصل از تعاملات بانک و مشتری را استخراج نموده و از آن در جهت اخذ راهبُردهای مدیریت ارتباط با مشتری بهره گیری نماییم.

 

در سمینار چارچوب کلی روش پیشنهادی و الگوریتم‌های انتخابی برای پیاده سازی گام‌های این روش تشریح گردید.در این ادامه بر طبق چارچوب ارائه شده در فصل قبل، سعی شده تا با اعمال الگوریتم ها بر روی پایگاه داده‌های مشتریان بانک مهر اقتصاد، در جهت حصول اهداف تحقیق که همان بخش‌بندی مشتریان و استخراج راهبُردهای متناسب با هر بخش و به‌کارگیری راهبُردها و دانش حاصل در چرخه مدیریت دانشی سازمان می باشد، گام برداریم.در این تحقیق روش Min-Max برای نرمال سازی داده‌ها، روش‌های K-Means، WK-Means،  A-Harmonic means جهت خوشه‌بندی داده‌ها و شاخص مجموع مربع خطاها برای ارزیابی و اعتبارسنجی خوشه‌ها به کار گرفته خواهند شد.مورد مطالعه در این تحقیق مشتریان بانک مهر اقتصاد می-باشند.

 

 

 

 

كلمات كلیدی :

داده کاوی

کشف دانش

مدیریت دانش مشتری

خوشه بندی مشتریان

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

3-1- مقدمه

3-2- روش پیشنهادی

3-2-1- چارچوب تحقیق

3-2-2- انتخاب متغیرها

3-2-3- آماده‌سازی و پیش‌پردازش داده‌ها

3-2-3-1- نرمال سازی داده‌ها

3-2-4- تعیین تعداد بهینه خوشه‌ها

3-2-5- خوشه‌بندی

3-2-5-1- انواع خوشه‌بندی

3-2-5-2- خوشه‌بندی به روش K-Means

3-2-5-1-1- مزایای استفاده از الگوریتم خوشه‌بندی K-Means

3-2-5-1-2-  محدودیت‌های الگوریتم K-Means

3-2-5-2- خوشه‌بندی به روش WK-Means

3-2-5-3- خوشه‌بندی به روش A-H-Means

3-2-6- ارزیابی خوشه‌ها به روش  مجموع مربع خطاها و انتخاب بهترین روش

3-2-7- به‌کارگیری دانش حاصل از خوشه‌بندی

3-3- روش‌های جمع آوری اطلاعات

3-4- جمع‌بندی مطالب فصل

 

4-1- مقدمه

4-2- معرفی بانک مهر اقتصاد

4-3- موضوع و فعالیت بانک

4-4- محاسبات تحقیق

4-4-1- گام انتخاب و جمع آوری متغیرهای ورودی

4-4-2- گام آماده‌سازی و پیش‌پردازش داده‌ها

4-4-3-گام تعیین تعداد بهینه خوشه‌ها

4-4-4- گام خوشه‌بندی داده‌ها

4-4-4-1- خوشه‌بندی به روش K-Means

4-4-4-2- خوشه‌بندی به روش WK-Means 1

4-4-4-3- خوشه‌بندی به روش A-H-Means 1

4-4-5- ارزیابی خوشه‌ها به روش  مجموع مربع خطاها و انتخاب بهترین روش

4-4-6-گام به‌کارگیری دانش حاصل از خوشه‌بندی

4-5- نتایج تحقیق

4-6- جمع‌بندی مطالب فصل

 

 

منابع و مآخذ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جدول‌ها

 

جدول 3-1 متغیرهای تحقیق 80

جدول 4-1 نمونه ده‌تایی از داده‌های مربوط به مشتریان بانک مهر اقتصاد 95

جدول 4-2 متغیرهای نرمال شده 96

جدول 4-3 وزن نسبی متغیرهای تحقیق 100

جدول 4-5 مقادیر مجموع مربع خطاها در الگوریتم‌های مختلف خوشه‌بندی 101

جدول 4-6 دسته‌بندی مشتریان بر مبنای ویژگی‌های رفتاری مشابه 103

جدول 4-7 اطلاعات مربوط به خوشه‌بندی مشتریان بانک مهر اقتصاد به روش K-Means 104

 

 

 

فهرست تصاویر و نمودارها

 

شکل 3-1 چارچوب تحقیق 78

شکل 4-1 خوشه اول، الگوریتم K-Means 98

شکل 4-2 خوشه دوم، الگوریتم K-Means 98

شکل 4-3 خوشه سوم، الگوریتم K-Means 99

شکل 4-4 خوشه چهارم، الگوریتم K-Means 99

شکل 4-5 خوشه پنجم، الگوریتم K-Means 99

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • بررسی هنر و معماری باغ ایرانی و نماد شناسی سبز در آن

    بررسی هنر و معماری باغ ایرانی و نماد شناسی سبز در آن باغ ایرانی فرهنگ و تمدن نماد شناسی سبز باغ ایرانی هنر و معماری باغ ایرانی بررسی هنر و معماری باغ ایرانی و نماد شناسی سبز در آن دانلود…

  • پایان نامه کارشناسی مدیریت برنامه ریزی و روانشناسی با عنوان خلاقیت

    پایان نامه کارشناسی مدیریت برنامه ریزی و روانشناسی با عنوان خلاقیت خلاقیت افراد خلاق اعتماد به نفس دانلود پایان نامه کارشناسی مدیریت برنامه ریزی و روانشناسی با عنوان خلاقیت سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش فروش فایل…

  • شیوه های جبران خسارت ناشی از نقض قرارداد در حقوق ایران و کنوانسیون بیع بین المللی

    شیوه های جبران خسارت ناشی از نقض قرارداد در حقوق ایران و کنوانسیون بیع بین المللی شیوه جبران خسارت در حقوق ایران جبران خسارت در حقوق ایران جبران خسارت در حقوق بین الملل جبران خسارت در حقوق مدنی روشهای جبران…

  • بررسی فرمان آتش به اختیار رهبری و تحلیل اهداف برای این فرمان

    بررسی فرمان آتش به اختیار رهبری و تحلیل اهداف برای این فرمان فرمان آتش به اختیار فرمان آتش به اختیار رهبری اهداف فرمان آتش به اختیار تحلیل اهداف فرمان آتش به اختیار بررسی فرمان آتش به اختیار رهبری وظایف افسران…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش معنوی کارکنان

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش معنوی کارکنان مبانی نظری هوش معنوی کارکنان دانلود مبانی نظری هوش معنوی کارکنان پیشینه تحقیق هوش معنوی کارکنان ادبیات نظری هوش معنوی کارکنان فصل دوم پایان نامه هوش معنوی کارکنان مبانی نظری و پیشینه…

  • پرسشنامه عوامل موثر بر انتقال تکنولوژی در شرکت

    پرسشنامه عوامل موثر بر انتقال تکنولوژی در شرکت پرسشنامه انتقال تکنولوژی پرسشنامه انتقال فناوری پرسشنامه عوامل موثر بر انتقال تکنولوژی پرسشنامه عوامل موثر بر انتقال فناوری رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه  رشته مدیریت پرسشنامه عوامل موثر بر انتقال تکنولوژی در شرکت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سوگیری تفسیر

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق سوگیری تفسیر مبانی نظری سوگیری تفسیر ادبیات نظری سوگیری تفسیر چارچوب نظری سوگیری تفسیر فصل دوم پایان نامه سوگیری تفسیر دانلود مبانی نظری سوگیری تفسیر پیشینه سوگیری تفسیر پیشینه تحقیق سوگیری تفسیر پیشینه داخلی سوگیری…

  • ایجاد ساختاری برای ارزیابی عملکرد HSE پیمانکاران در پروژه های عمرانی

    ایجاد ساختاری برای ارزیابی عملکرد HSE پیمانکاران در پروژه های عمرانی شاخص های ارزیابی عملکرد hse  ارزیابی عملکرد HSE پیمانکاران شاخص های اندازه گیری عملکرد سیستم مدیریت hse شاخص های عملکردی hse مدیریت hse پیمانکاران در پروژه های عمرانی شاخص…

  • نقاط ضعف و قوت سد لاستیکی

    نقاط ضعف و قوت سد لاستیکی سد لاستیكی عملكرد سد لاستیكی اجرای سدهای لاستیكی مزایای سدهای لاستیكی معایب سدهای لاستیكی دلایل استفاده از سدهای لاستیكی دانلود مقاله سد لاستیكی رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته عمران نقاط ضعف و…

  • ارزیابی میزان رضایت زناشویی و عوامل همراه آن در پرستاران

    ارزیابی میزان رضایت زناشویی و عوامل همراه آن در پرستاران رضایت زناشویی رضایت زناشویی در پرستاران بررسی میزان رضایت زناشویی در پرستاران دانلود پایان نامه رضایت زناشویی دانلود پایان نامه رضایت زناشویی در پرستاران ارزیابی میزان رضایت زناشویی و عوامل…